OM DENIF |
Den Norske Impresario Forening er
en forening bestående av noen av landets mest etablerte og seriøse
impresariofirmaer, med representasjons- og managementansvar for kjente
artister, band, orkestre og foredragsholdere i alle prisklasser og
genre. Denif ble stiftet 12. mai 1989 og feirer 20 år i 2009! |
Gjennom de fleste av Denif’s medlemmer kan du også få bistand og leveranse av lyd- og lysanlegg, scener og andre tekniske løsninger til både offentlige arrangementer, festivaler, enkeltstående konserter og teaterforestillinger / show, landsomfattende turneer, messer og utstillinger, interne firmaarrangementer, kick-offs og eventer. |
Denif jobber kontinuerlig for medlemmenes interesser i forhold
til offentlige myndigheter, plateselskaper og andre bransjerelaterte
virksomheter, samt sørger for ryddighet og forutsigbarhet
medlemmene i mellom. |
Historikk |
Den norske impresarioforening ble startet i 1988 av Per Langsholt
(Rainbow Booking) og Gunnar Sund (Euromusic AS). Historien
tilsier at to lignende forsøk var blitt utført på 70-tallet,
men uten hell. Det manglet derfor ikke skeptikere til dette prosjektet
selv
om en del mente at det var på høy tid å samle seg i
en organisasjon for å pleie felles interesser. Dette med felles interesser var noe sprikende. Artistenes bakmenn besto av bookingagenter, teaterprodusenter med turneproduksjon, konsertarrangører med turneproduksjon, samt et fåtall som framsto mer som managere som også formidlet oppdrag. Imidlertid var turneproduksjon en fellesnevner, og det var på dette feltet de største utfordringene lå med tanke på kontrakter, kanselleringer, og til dels hard konkurranse som enkelte ganger resulterte i støy agentene mellom. Artister og arrangører ble dessuten involvert, noe som til tider førte til dårlig samarbeidsklima mellom de berørte parter. Det var derfor mye å rydde opp i, og uten en organisasjon
med lover og regler ville dette være umulig. En utløsende
faktor var dessuten et utkast til forskrifter for bransjen som
var utferdiget av Kommunal- og Arbeidsdepartementet. De endelige
kom i 1988. Disse forskriftene var produsert av jurister uten særlig
kjennskap til underholdningsbransjen, og dermed svært vanskelige å forholde
seg til i praksis. Det hørte med til historien at det var
få eller ingen som hadde hørt om disse forskriftene.
Per Langsholt og Gunnar Sund deltok på et seminar i Drammen
primo januar 1989 i regi av den offentlige Musiker- og Artistformidlingen
(Oslo) som den gang var ledet av Stein Robert Ludviksen (tidl.
nestor for konserter i Holmenkollen ”Ragnarock”) der
konsekvensen av forskriftene ble belyst. Verken Sund eller Langsholt hadde nevneverdig erfaring med foreningsdrift,
men veien ble til underveis. På dagtid ringte de iherdig
rundt for å sanke medlemmer, på kveldstid diskuterte
de utkast til en standardkontrakt, og sengelektyren besto av vedtekter
og etiske regler Langsholt hadde skaffet fra lignende organisasjoner
i Danmark (FKD) og Sverige (SVIMP).De bestemte seg for å samarbeide
med disse naboforeningene på et tidlig tidspunkt. Disse karene samlet de mest aktive agentene i bransjen, noe som resulterte i at Den Norske Impresario Forening kunne arrangere et konstituerende Landsmøte den 20. mai 1989 i Norgesuiten på SAS-hotellet, Oslo. Møtet var representert med hele 40 deltagere fra 30 forskjellige firmaer fra hele landet, og det hele ble forholdsvis profesjonelt arrangert. Resultatet ble at alle som var kvalifiserte meldte seg inn i det som nå ble kalt DENIF. Foreningen ble imidlertid formelt stiftet allerede 12. mai 1989. Allerede før Landsmøtet var det som nevnt satt i gang et samarbeide over landegrensene noe som resulterte i at Knut Rutenborg (VD i EMA Telstar og formann i SVIMP) ble invitert på møtet der han fortalte om sine erfaringer fra svensk underholdningsindustri. I forkant av møtet hadde allerede den danske ”formanden” Jens Lykke besøkt Langsholt på hans kontor i Sarpsborg. Følgende styre ble valgt som konstituerte seg slik: Formann: Per Langsholt (Rainbow Booking) Allerede den 30. november samme år kunne styret gledelig
konstatere at foreningen hadde vokst til 44 medlemmer som representerte
artister innen genre som opera, klassisk, jazz, rock, blues, disco,
country og dansemusikk. Forsiktige beregninger viste at ca 150
ansatte arbeidet for sine artister og band i disse selskapene.
DENIF ble etter kun seks måneders drift den største
impresarioforeningen i Skandinavia. Styremedlemmens ansvar var
til å ta og føle på. De første 10 årene ble et blodslit for styremedlemmene. Det var en fortløpende rekke tvister som skulle løses, kampen mot byråkratene hos myndighetene ble langvarig, og ikke minst skulle det holdes orden i egne rekker. Sistnevnte førte til enkelte eksklusjoner. I tillegg til foreningsarbeidet skulle firmaene til de respektive styremedlemmer også drives på et forsvarlig vis. Imidlertid har DENIF's (ubetalte) styrer løst utfordringene svært få trodde det var mulig å gjøre noe med. Mer om disse sakene kommer senere. Selv om det nå kan virke langt roligere på frontene bør det ikke herske noen tvil om at det kommer til å oppstå nye, store utfordringer for bransjen. Derfor er det viktig å opprettholde samhørigheten gjennom et velorganisert, oppegående apparat. Alle som seriøst arbeider med turneproduksjon for artister i Norge bør derfor delta i dette lærerike fellesskapet dersom de tilfredsstiller minimumskravene i vedtektene. |